Streamingmuziekdiensten zijn populair, maar ze leveren tot nu toe weinig inkomsten op voor artiesten.

Het liedje Low van de Amerikaanse band Cracker kwam al in 1993 uit. Maar het wordt nog steeds veel gedraaid, vooral in Amerika. Dat komt mede omdat het nummer voorkomt in de film The perks of being a wallflower uit 2012, en op de bijbehorende soundtrack staat.

In oktober, november en december van vorig jaar werd Low ruim 1,1 miljoen keer geluisterd op de streamingradiodienst Pandora. Maar dat leverde de bandleden niet veel op, schrijft mede-oprichter David Lowery op zijn blog.

Pandora maakte aan hem 16,89 dollar over, de rest van de groep kreeg 25,36 dollar. Cracker kreeg dus net iets meer dan 42 dollar voor 1,1 miljoen luisterbeurten. Oftewel 0,0000365 dollar per stream.

Van Spotify ontving Lowery weliswaar iets meer (12,05 dollar voor 116.260 streams), maar dat valt nog steeds in het niet bij de opbrengsten per verkocht cd’tje.

De website Information is beautiful maakte drie jaar geleden een treffende infographic, waarin de opbrengsten van streamingmuziekdiensten in perspectief worden geplaatst.

Probleem met Spotify en Pandora

Het voorbeeld van Cracker toont het probleem aan dat streamingmuziekdiensten als Pandora, Spotify en Deezer hebben: ze zijn enorm populair bij consumenten, maar het levert de artiesten bijna niks op. Voor grote artiesten is dat niet anders. De megahit Poker face van Lady Gaga werd meer dan 1 miljoen keer afgespeeld op Spotify. Het leverde de excentrieke zangeres slechts 167 dollar op.

Hoewel Spotify inmiddels de op een na grootste digitale inkomstenbron voor muzieklabels zou zijn, is de opbrengst vele malen kleiner dan die van de grootste: iTunes. Apple's muziekdienst betaalde in 2011 zo'n 2,5 miljard euro aan platenmaatschappijen.

Als Spotify, Rdio en Pandora te weinig op blijven leveren ,bestaat de kans dat labels en distributeurs zich terugtrekken. Dat deed muziekdistributeur ST Holdings bijvoorbeeld twee jaar geleden. Als meer platenlabels dat besluit volgen, dan kunnen streamingmuziekdiensten de deuren sluiten.

Aan de andere kant zouden labels bijvoorbeeld Spotify juist kunnen steunen om van het bedrijf een serieuze concurrent van iTunes te maken. Dat zou de machtige positie van Apple in de muziekindustrie aantasten.

Lees ook op Z24

Waarom Spotify zangeres Adele afwees

Streaming verovert Nederlandse markt

Gangnam Style levert PSY 8 miljoen dollar op

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl